تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : انتخاب امروز
حوزه : اجتماعی, بهداشت و درمان, عناوین اخبار
شماره : 10797
تاریخ : 10 آبان, 1402 :: 2:08
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان: ارتقای سلامت در نوجوانان و دانش آموزان از موثرترین برنامه های کشور است معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی نوجوانان را یکی از ضروریات نظام سلامت کشور برشمرد و گفت: برنامه های ارتقای سلامت در نوجوانان و دانش آموزان از موثرترین برنامه های کشور است.

به گزارش انتخاب امروز،دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: برنامه های ارتقای سلامت در نوجوانان و دانش آموزان از موثرترین برنامه های کشور است زیرا نوجوانان و دانش آموزان امروز، والدین فردا هستند و ارتقای سلامت آنها تضمین کننده سلامت نسل حاضر و آینده کشور است که پایداری برنامه های توسعه را به دنبال دارد.

وی حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی نوجوانان را یک ضرورت عنوان کرد و افزود: حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی نوجوانان یکی از ضروریات نظام سلامت کشور در راستای تحقق اصول 3، 10، 29 و 43 قانون اساسی، بند 2 سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و مواد 112، 85، 86 و 97 از بخش سوم برنامه چهارم توسعه کشور و ماده 49 برنامه پنجم توسعه و همینطور برنامه ششم توسعه است.

معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: نوجوانان و دانش آموزان، سرمایه های اصلی کشور هستند و پرورش آن ها از هدف های اصلی برنامه های توسعه اجتماعی، اقتصادی است.

دکتر رضوانی با بیان اینکه برای دستیابی به اهداف توسعه، باید تامین بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی این گروه به عنوان ضرورت و اولویت برنامه های توسعه ای مورد توجه قرار گیرد گفت: اکثر قریب‌ به‌ اتفاق‌ این گروه سنی در حال‌ تحصیل‌ بوده و در معرض‌ مخاطرات‌ جسمی‌، رفتاری‌ و اجتماعی‌ ویژه‌ ی این‌ سنین‌ هستند‌ و ارائه‌ خدمات‌ بهداشتی‌، ارتقای آگاهی و دانش‌ بهداشتی‌ و تقویت‌ رفتارهای‌ مثبت‌ بهداشتی‌ از بروز بیشتر این‌ مخاطرات‌ جلوگیری می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه برآوردها در اقتصاد بهداشت نشان می دهند که این گروه سنی از لحاظ کمّی و کیفی با ارزش ترین گروه های سنی اجتماع محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: به طور ویژه، نوجوانان و دانش آموزان در بهترین سنین برای فراگیری مهارت های سالم زیستن قرار دارند و بنیان بسیاری از رفتارهای تاثیرگذار بر سلامت و شیوه زندگی افراد در سنین نوجوانی شکل می گیرد. هرچند که این گروه سنی، در مقایسه با گروه های جوان تر و مسن تر، مرگ و میر کمتری دارند، اما رفتارها و شیوه زندگی که در این سنین در پیش گرفته می شود، تاثیری شگرف بر بار بیماری های عمده در آینده دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد: نوجوانان و دانش آموزان می توانند بیشترین تاثیرات را بر همسالان و اعضای خانواده خود داشته باشند و تامین‌، حفظ‌ و ارتقای تندرستی‌ آنها برای‌ سلامت‌ خانواده‌ و جامعه‌ در حال‌ و آینده‌، اصلی‌ مهم‌، اساسی‌ و ضروری‌ است.‌

نقش مدرسه در ارتقای سلامت دانش آموزان

وی با بیان اینکه بعد از خانواده، مدرسه مهم ترین نقش را در سلامت نوجوان و دانش آموز دارد، اظهار کرد: مدرسه جایگاه ویژه ای برای افزایش سواد سلامت و توسعه سلامت دانش آموزان، کارکنان مدرسه، خانواده ها و افراد جامعه است. کودک ساعات زیادی را در مدرسه به سرمی برد، در آنجا رشد می یابد و تکامل پیدا می کند، بنابراین افزایش آگاهی عمومی در مورد بهداشت مدارس و برنامه های آن امری ضروری است تا در جهت اجرای مطلوب برنامه های بهداشتی مدارس و دانش آموزان و ارتقاء سلامت این گروه موفق باشیم.

دکتر رضوانی افزود: در کنار تمام ‌فعالیت ها، فعال ‌کردن ‌خود دانش‌ آموزان‌، والدین‌، مربیان ‌و معلمان ‌آن ها در جهت‌ سلامتی‌ ‌خود و جامعه در حال ‌و آینده ‌یکی‌ از ضروری‌ ترین ‌مسائلی‌ است‌ که‌ باید در برنامه‌ های‌ جاری‌ نظام ‌ارائه‌ خدمات‌ بهداشتی‌ و درمانی‌ بخش‌ بهداشت، آموزش‌ و پرورش‌ و سایر ارگان های‌ ذیربط‌ مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

معاون بهداشتی عنوان کرد: هدف‌ نهایی بهداشت‌ مدارس‌، توسعه و تعمیم سلامت دانش آموزان و محیط های آموزشی و فرهنگی خاص آنها در راستای تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت فکری، جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی آن ها و جامعه است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای حفظ و ارتقای سلامت نوجوانان زمانی بیشتر مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران نظام سلامت کشور قرار می گیرد که بدانیم این گروه سنی حدود 20 درصد جمعیت کل کشور را به خود اختصاص داده اند و از این‌رو، ضرورت توجه به نیازهای خاص این گروه سنی و اهمیت مدیریت همه جانبه سلامت آنها از امور مهم است

دکتر رضوانی درباره اقدامات گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی حوزه گروه سنی 5 تا 18 سال، که با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش در دست اجرا است عنوان کرد: از جمله این اقدامات می توان به نظام مراقبت سلامت گروه سنی 5 تا 18 سال اشاره کرد. یکی از مهم ترین سیاست های بهداشتی، پیشگیری از بیماری ها است که در قالب خدمات بهداشتی برنامه ریزی می شود. این به منظور ممانعت از وقوع مشکلات بهداشتی، شناسایی مشکلات و انجام به موقع اقدامات اولیه و مدیریت آنها برنامه ریزی شده است، هدف کلی این اقدام، تامین، حفظ و ارتقا سلامت جسمی و روانی، رفتاری گروه سنی 5 تا 18 سال است.

معاون بهداشتی با بیان اینکه مراقبت ها در جمعیت دانش آموزی و با انجام معاینات دوره ای در پایه های تحصیلی انجام می شود، گفت: بدو ورود به مدرسه (سنجش سلامت نو آموزان بدو ورود به دوره ابتدایی و پیش دبستانی)، در قالب "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان بدو ورود به مدرسه" با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی و دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش، پایه چهارم و پایه اول دوره متوسطه اول و پایه اول دوره متوسطه دوم انجام می شود.

بیش از 375  هزار نفر جمعیت دانش آموزی تحت پوشش برنامه های بهداشتی و پیشگیری هستند

 به گفته ی دکتر رضوانی این جمعیت سه سالانه معاینه می شوند و این معاینات در دو سطح غیر پزشک و پزشک و بر اساس بسته های خدمات گروه سنی هدف، ویژه پزشک و غیر پزشک انجام می شود. خدمات غیرپزشک شامل، ارزیابی مقدماتی فرد از نظر وضعیت واکسیناسیون، رشد قد و نمایه توده بدنی (BMI)، بینایی، شنوایی، پوست و مو (شپش و گال)، دهان و دندان، سل و آسم، سلامت روان، فشارخون، رفتارهای پرخطر (تغذیه نامناسب، کم تحرکی، در معرض مواد دخانی بودن، مصرف مواد دخانی، سوء مصرف مواد، رفتار جنسی ناایمن، خشونت)، ارائه خدمات اولیه در فوریت ها (سوختگی، گزش جانوران زهر دار و سایر آسیب های محیطی)، احیای پایه قلبی- عروقی و آموزش بهداشت فردی، تغذیه مناسب و تغذیه دوران بلوغ، فعالیت فیزیکی، پیشگیری از حوادث ترافیکی، توصیه های ایمنی، بلوغ و بهداشت دوران بلوغ و آموزش های موردی بر اساس ابتلا فرد به بیماری است.

دکتر رضوانی درباره خدمات پزشکی توضیح داد: این خدمات شامل بررسی از نظر سابقه بیماری، عادت در خانواده، شناسایی افراد مبتلا به بیماری های نیازمند مراقبت ویژه (دیابت، صرع، آسم، بیماری قلبی عروقی، سل، هموفیلی، تالاسمی) معاینه سیستمیک و بررسی قد و نمایه توده بدنی (موارد ارجاعی از سطح اول ارائه خدمات)، واکسیناسیون (موارد ارجاعی از سطح اول ارائه خدمات)، بررسی مخاطات از نظر آنمی و هپاتیت، معاینه چشم و گوش (موارد ارجاعی از سطح اول ارائه خدمات)، پوست و مو، تیروئید، ریه (موارد ارجاعی آسم و سل از سطح اول ارائه خدمات) قلب و عروق، فشارخون (موارد ارجاعی از سطح اول ارائه خدمات)، اسکلتی- عضلانی، شکم، ادراری تناسلی، روند بلوغ، روانپزشکی، رفتارهای پرخطر (مصرف مواد دخانی، سوء مصرف مواد، رفتار جنسی ناایمن و ارائه خدمات اولیه در فوریت ها (سوختگی، گزش جانوران زهردار و سایر آسیب های محیطی)، احیای قلبی- عروقی، است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه آموزش های بلوغ و سلامت باروری در دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه اول در سطح کشور به منظور افزایش سطح آگاهی، نگرش و عملکرد گروه سنی 9 تا 18 سال پیرامون بهداشت بلوغ و باروری از بعد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی از دیگر خدمات ارائه شده است، درباره نظام مراقبت سلامت گروه سنی 6 تا 18 سال غیر دانش آموز نیز عنوان کرد: تعلیم و تربیت و معضلات و مشکلات مربوط به آن، یکی از بحث انگیزترین مسائل در جوامع مختلف بوده و است. دلایل این اهمیت را نیز می توان به نکاتی چون لزوم تعلیم و تربیت صحیح نسل آتی، حساسیت و شکنندگی نوجوانان در مقابل مسائل مختلف، تأکید والدین بر تعلیم و تربیت درست فرزندان؛ حرکت سرسام آور جوامع به سوی رشد و ترقی و بسیاری نکات ریز و درشت دیگری، نسبت داد. بنابر دلایل ذکر شده، ترک تحصیل دانش آموزان یکی از معضلاتی است که می توان آن را به دلایل مختلف، آفتی برای ساختار آموزشی، پرورشی جوامع دانست.

 وی افزود: این برنامه با هدف کلی ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی گروه سنی 6 تا 18 سال غیردانش آموز طراحی شده است. شناسایی جمعیت نوجوانان غیر دانش آموز در گروه سنی 5 تا 18 سال در مناطق تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی کشور و در سنین 5 یا 6 سالگی، 9 سالگی، 12 سالگی و 15 سالگی انجام می شود.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری انتخاب امروز محفوظ می باشد.